Professioneel microkrediet: een heel klein steuntje dat een leven kan veranderen


Voor wie geen klassieke banklening kan krijgen, bijvoorbeeld bij gebrek aan voldoende garanties, kan een microkrediet dé oplossing zijn. Met een professioneel microkrediet van maximaal 25 000 euro kunnen werkzoekenden of andere personen met weinig middelen die een eigen zaak willen opstarten, hun leven soms een andere wending geven. Een microkrediet is traditioneel ook verbonden aan de sector van de sociale economie (vzw’s, re-integratiebedrijven, ondernemingen met aangepast werk, enz.).
Met een symbolische figuur als Muhammad Yunus, oprichter van de Grameen Bank in Bangladesh en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede in 2006, zou je kunnen denken dat microkredieten alleen weggelegd zijn voor ontwikkelingslanden. Dat klopt in geen geval! In België zijn er maar liefst vijf organisaties die microkredieten verstrekken: Hefboom (Vlaanderen en Brussel), Credal (Wallonië-Brussel), de GIMB via haar dochters < BruSoc en Brupart (Brussel), alsook microStart (Brussel). Bovendien kunnen zij de beginnende ondernemers verder begeleiden, om op die manier hun slaagkansen te vergroten.

De Europese Unie van haar kant beheert microfinancieringsprogramma’s en verleent haar steun aan lokale spelers die op deze markt actief zijn, via waarborgen, leningen en participaties.

Hoe beperk je je kosten?

Voor een starter zijn er talloze manieren om zijn kosten binnen de perken te houden: je vestigen in een starterscentrum met een aantal gemeenschappelijke diensten, niet bezwijken voor de aankoop van een luxewagen en andere dure spullen, offertes van leveranciers vergelijken (bijvoorbeeld voor het maken van je website een markt waar de concurrentie zo groot is dat je, mits een degelijke prospectie, een aardige prijs kunt bedingen), geen energie verspillen, enz.

Door de kosten te verlagen, verhoog je de rentabiliteit van je onderneming en heb je dus minder financiering nodig.
Je denkt daar best over na wanneer je het jaarbudget opmaakt. Want zodra het dagelijkse beheer al je tijd opslorpt, bestaat het gevaar dat je er geen aandacht meer aan besteedt. Alle experts zijn het er echter over eens dat je niet zo maar in de marketinguitgaven mag snijden, zeker niet als je nog maar pas begonnen bent. Een goede zichtbaarheid is immers de basis van succes!

Bouton-2