Web en sociale netwerken

print

Web en sociale media strategie: wanneer mijn klanten fans worden


Met de explosie van sociale netwerken is alleen een website vaak niet meer genoeg om online goed aanwezig te zijn. Vandaag heeft elke onderneming de kans om via het web rechtstreeks met klanten communiceren. Als ‘fans’ kunnen deze laatsten een essentiële rol spelen in de verspreiding van uw boodschap.

De ontwikkeling van internettechnologieën en, belangrijker nog, de democratisering en toegankelijkheid van de online wereld vertienvoudigen bedrijven hun mogelijkheden om doelgroepen te contacteren. Statische en zelden bijgewerkte corporate websites zijn niet meer van deze tijd. Met de explosie van web 2.0 zijn uw klanten actoren in uw communicatie. Het is aan u om te leren hoe u deze tools correct, spaarzaam en op een succesvolle manier inzet.

Uw website: essentieel

Geen website hebben, is vandaag gewoon ondenkbaar. Toch hoeft dat online uithangbordje niet al te ingewikkeld te zijn. In de meeste gevallen volstaat het om beknopt samen te vatten wat u te bieden heeft en enkele vragen die uw bezoekers mogelijk hebben alvast te beantwoorden. Wat wel belangrijk is, is dat mensen de informatie makkelijk kunnen terugvinden. Bruikbaarheid en toegankelijkheid zijn dus primordiaal. Denk maar eens aan uw eigen surfgedrag: hoe lang duurt het voor u een site wegklikt omdat u niet snel genoeg vindt wat u zoekt… Enkele seconden? Houd dit in uw achterhoofd wanneer u uw eigen site ontwerpt. Hieronder de vragen waarop bezoekers in een paar klikken zeker een duidelijk en correct antwoord op moeten kunnen vinden:


    • Welk onderneming is dit?

    • Welke producten of diensten biedt zij aan?

    • Wat is de meerwaarde van haar producten of diensten?

    • Naar wie richt het bedrijf zich? Kan het mijn behoeften beantwoorden?

    • Hoe kan ik deze onderneming contacteren en/of waar kan ik haar producten vinden?

Deze laatste stap is ontzettend belangrijk en wordt helaas vaak over het hoofd gezien. Uw website heeft eigenlijk geen betekenis als een bezoek niet leidt tot een zakelijke kans. Neem dus alle touwtjes in handen:
laat uw klant niet door uw vingers glippen zodra u hem heeft gevangen.
Maak uw contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres van de winkel of distributeur, aanvraagformulier voor een gratis offerte, etc.) makkelijk vindbaar, zet ze eventueel zelfs meteen op de landingspagina.


Sociale netwerken: ja, maar...

Een volgende stap in uw online aanwezigheid zijn de sociale netwerken. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Tumblr, etc. bieden bedrijven die rechtstreeks contact willen met hun klanten ontzettend veel voordelen. Door content de delen, spoort u fans aan om commentaar te geven en uw boodschap te ‘sharen’. Zo wordt uw doelgroep een netwerk van ambassadeurs voor uw bedrijf. Via hen breidt u uw publiek en ‘fanclub’ verder uit.

Het beheren van een Facebook- of Twitter-account vergt tijd, betrokkenheid en tact. Het web staat bol van de ‘Facebookpareltjes’ waar die of die onderneming ongepast of onhandig op een achtergelaten bericht reageert. Een bad buzz kan uw reputatie snel aantasten!

Het beheren van sociale netwerken voor bedrijven is zo cruciaal geworden dat er gespecialiseerde bureaus voor bestaan. Maar opgepast: wees selectief, er zitten ook veel pseudospecialisten tussen!

Een blog om uw expertise te delen

Een blog blijft een effectief instrument om uw publiek van uw expertise te overtuigen. Als u enkele keren per maand een nieuw product op een originele manier weet te introduceren, of uw kennis en vaardigheden toont via een case study of door commentaar te geven op relevant nieuws, zullen uw lezers op u gaan vertrouwen en de naam van uw bedrijf met uw boodschappen associëren.

E-commerce

Online verkopen boomen en zijn mogelijk een extra uitlaatklep voor uw producten. U moet dan investeren in een website voor e-commerce met alle nodige functies (elektronische betaling, vervoerswijzen, tool van het type CRM (Customer Relationship Management), enz.). U kunt subsidies aanvragen bij de gewestelijke instellingen die belast zijn met steun aan de export, want e-commerce kent van nature geen grenzen.

Meer weten

BeCommerce
BeCommerce is de Belgische vereniging van de bedrijven actief in verkoop op afstand, via internet, en dus alle vormen van e-commerce.

BetaGroup
Een gemeenschap van meer dan 6500 webprofessionals in België.

Bouton-2