Communicatiestrategie : een doelgericht communicatieplan opstellen


Om uw publiek te raken, nieuwe klanten te verleiden of investeerders te overtuigen, moet u uw bedrijf kenbaar maken. Een goed communicatieplan helpt u om uw berichtgeving af te stemmen op de doelstellingen van uw bedrijf. Communicatie vraagt een minimum aan betrokkenheid en organisatie.

Een KMO of starter hoeft geen fortuin uit te geven aan dure en daarom niet per se efficiënte reclamecampagnes: het heeft immers weinig zin om met een bazooka op vliegen te jagen!

Ga methodisch te werk. U hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Als u een goed uitgewerkt businessplan heeft, vindt u daarin alle elementen om een degelijk en doelgericht communicatieplan op te stellen.

Identificeer uw doelgroepen

Begin met het identificeren van de stakeholders naar wie u wil communiceren. U hoeft niet de hele wereld te overtuigen; de meest effectieve boodschappen zijn heel gericht. Uiteraard kan het zijn dat uw doelgroepen heel uiteenlopend zijn:


    • uw bestaande klanten en prospects;

    • investeerders en potentiële toekomstige partners;

    • beleidsmakers en opinieleiders;

    • personeelsleden;

    • potentieel bedrijfstalent;

    • etc.

Journalisten zijn geen doelgroep op zich, maar een kanaal om uw boodschap over te brengen naar een bepaalde doelgroep.

Definieer uw boodschap

Afhankelijk van de doelstelling, moet u uw boodschap uiteraard aanpassen aan de doelgroep.

Tegen uw prospects zal u opscheppen over het innovatieve karakter van uw producten en diensten, de toegevoegde waarde ervan, de concurrerende tarieven, de relevantie van uw advies, etc.

Bij potentiële investeerders benadrukt u de kracht van uw businessmodel, de flexibiliteit van uw organisatie, de groei van uw resultaten, uw bewezen leidinggevende kwaliteiten, de mogelijkheden die uit uw marktonderzoek voortkomen, uw robuust financieel plan, etc.

Tegenover opinieleiders heeft u het over de voordelen van uw producten en diensten voor de samenleving, hun bijdrage aan het algemeen welzijn, het potentieel voor de economie in het algemeen en voor uw eigen sector, eventueel wettelijke belemmeringen die de ontwikkeling van uw bedrijf belemmeren, etc.

Wat onderscheidt u van de concurrentie

Maak u geen illusies: uw doelgroepen worden dagelijks met berichten en nieuws overspoeld. Het komt erop aan om op te vallen in de massa, op een originele en positieve manier. Vergewis u ervan om het innovatieve karakter van uw producten en diensten te benadrukken door uzelf enkele eenvoudige vragen te stellen:


    • Wat onderscheidt ons van onze concurrenten?

    • Wat is de toegevoegde waarde van onze producten en diensten in vergelijking met wat er reeds op de markt bestaat?

    • Waarom zijn ze beter dan andere?

    • Welke elementen maken dat een klant of een investeerder geïnteresseerd is in mijn bedrijf in plaats van in dat van een ander?

    • Hoe kunnen mijn producten en diensten het leven van mijn doelgroep vergemakkelijken?

Het juiste kanaal

Alvorens u uw boodschap formuleert, moet u kiezen wel kanaal u wil gebruiken om uw doelgroep te bereiken. Elk kanaal heeft zo zijn voordelen.

De pers
Geef de voorkeur aan vakbladen, gespecialiseerde publicaties of de lokale pers als uw bedrijf zich richt op een afgebakend geografisch gebied.

Zakelijke tijdschriften hebben meestal een rubriek gewijd aan veelbelovende start-ups. Zij kunnen het imago van uw bedrijf een boost geven.

Reclame
Hier geldt hetzelfde als voor de pers: ga in eerste instantie zeer specifiek te werk en richt u op de gespecialiseerde of lokale pers en vakpublicaties.

In tegenstelling tot artikelen of rapporten, is reclame uiteraard betalend, terwijl de return on investment niet kan worden gegarandeerd. Bovendien heeft een redactioneel artikel of een verslag (op radio of tv ) vaak veel meer impact, omdat de pen van een journalist objectiever en dus geloofwaardig is.

Wilt u producten verkopen aan lokale klanten, dan is folderdistributie of een brievenbusmailing interessant om nieuwsgierige klanten trekken.

Het web
Een site web is tegenwoordig het visitekaartje van uw bedrijf. Er bestaan gratis of goedkope oplossingen waarmee u zelf een site kan bouwen. Kent u niet al te veel van IT, dan is het waarschijnlijk effectiever om een professional in te schakelen. Voor een relatief laag bedrag kan hij een eenvoudige, maar effectieve website bouwen met een beschrijving van uw producten of diensten, uw contactgegevens, uw openingsuren, enkele referenties, etc. Tenzij u aan e-commerce wil doen, heeft u in eerste instantie niet meer nodig.

Een opendeurdag
Niets kan menselijk contact vervangen. Dus waarom geen opendeurdag organiseren om uw producten en diensten voor te stellen zodra u goed en wel in uw nieuwe bureaus bent geïnstalleerd? Nodig ook enkele journalisten, eventueel lokale politieke vertegenwoordigers, prospects en potentiële investeerders uit. Maak voor en na de formele presentatie tijd vrij om bezoekers te ontmoeten, naar hun feedback te luisteren en vragen te beantwoorden.

Kortom: in functie uw business, wilt u de juiste boodschap naar buiten brengen naar de juiste doelgroep via het juiste kanaal. Uiteraard speelt budget hierbij een rol. De ROI is bij communicatie doorgaans moeilijk te kwantificeren. Toch is het nodig om het succes – of het falen – van uw communicatie te analyseren en uw acties en boodschappen daarop aan te passen.

Meer weten

3C : Corporate Communications Community
De vereniging van bedrijfscommunicatie in België.

The Belgian Public Relations Consultants Association (BPRCA)
Het Belgisch Genootschap van PR-adviseurs.

UBA
De UBA is een dienstverlenende organisatie die de belangen van Belgische adverteerders behartigt en hen een uniek kennis- en communicatieplatform biedt.

BetaGroup
Een gemeenschap van meer dan 6500 webprofessionals in België.

Bouton-2