Ik delegeer een deel van mijn communicatie aan een communicatiebureau


Net zoals u uw boekhouding niet zelf beheert van A tot Z, kan het wenselijk zijn om een deel van uw communicatie te delegeren aan professionals.

Als starter of KMO heeft u natuurlijk geen hele communicatieafdeling tot uw beschikking. Hoewel het essentieel is dat u als bedrijfsleider minimaal aandacht besteedt aan communicatie, kan deze taak snel te tijdrovend blijken. Zeker wanneer u weet dat de toegevoegde waarde van een goede manager elders ligt. Kwestie van prioriteiten stellen...

Heeft u geen budget om een fulltime communicatiemedewerker in te huren, dan doet u er waarschijnlijk goed aan om eens buiten de deur te kijken, naar de diensten van externe aanbieders. In België vindt u zowat alles: van zeer grote all inclusive reclamebureaus met soms fikse tarieven tot zeer kleine, gespecialiseerde structuren die voor een KMO vaak een stuk betaalbaarder zijn. Hier een kleine who is who van de verschillende communicatieprofessionals.

Webagentschappen

In België heeft u keuze te over aan webagentschappen. Ze bieden een breed scala aan diensten om uw aanwezigheid op het web te garanderen. U kunt hen inschakelen voor:


    • het ontwerpen, hosten, onderhouden en updaten van uw website;

    • het beheer van uw e-mailings;

    • het inrichten van een e-commerceplatform;

    • de realisatie van multimediale content (video’s, etc.);

    • de ontwikkeling van mobiele applicaties;

    • zoekmachineoptimalisatie;

    • etc.

Grafische bureaus

Bij dit soort bureaus kunt u terecht voor alles wat met grafische ontwerpen te maken heeft. Denk aan:


    • uw logo en grafische identiteit;

    • papieren dragers (briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, etc.);

    • uw uithangbord, reclameartikelen.

    • etc.

Redactiebureaus

Ook wel copywritingagentschappen genoemd. Zij zorgen voor content, geschreven of multimediaal:


    • de redactie van uw webcontent, brochures, brieven aan klanten, blogs,...

    • het schrijven van slogans, campagnes,…

    • vertalingen;

    • het schrijven van scenario’s of commercials, etc.

Mediabureaus

Zij kopen voor hun klanten advertentieruimte in op de radio, op televisie, in kranten, op het internet of bij evenementen. Deze agentschappen selecteren het beste kanaal op basis van uw boodschap, uw doelen en het beschikbare budget.

PR-bureaus

Voor uw public relations kunt u een beroep doen op een PR-agentschap. PR-bureaus zorgen voor de relaties met journalisten en het persmateriaal. Ze beschikken over een uitgebreide database met informatie over de binnen- en buitenslandse pers en organiseren interviews, persconferenties en andere gebeurtenissen die journalisten aantrekken.

Reclamebureaus en creatieven

Zij bedenken reclamecampagnes voor allerlei kanalen (pers, film, tv, radio, internet, evenementen, etc.). Belgische bureaus genieten aanzien en werden al meermaals met internationale onderscheidingen bekroond.

Community Managers (CM)

Deze sociale netwerkspecialisten beheren dagelijkse uw Facebookpagina, Twitteraccount,… volgens de strategie die u samen hebt bepaald. Ze worden vaak voorgesteld als ‘geeks’, maar het zijn experts die de gedragscodes van sociale netwerksites perfect beheersen.

Communicatiespecialisten

Afhankelijk van uw behoeften kunt u professionals inhuren die zeer gespecialiseerd zijn in een bepaald gebied: crisiscommunicatie, reputatiemanagement, lobbywerk, verandermanagement, etc.

De uurtarieven van deze specialisten kunnen erg uiteenlopen, afhankelijk van of u spreekt met een onafhankelijke adviseur of een groot bureau met tientallen mensen in dienst.

Als uw budget erg krap is, kunt u zich misschien laten bijstaan door een stagiair. Verschillende hogescholen en universiteiten in ons land bieden een communicatieopleiding aan. Communicatiestudenten zijn vaak geïnteresseerd in een stage. Voor hen is het een kans om de kneepjes van het vak te leren. En u heeft voor bepaalde tijd iemand met een frisse blik die de communicatie voor u kan doen en ideeën kan aanreiken.

Meer weten

3C : Corporate Communications Community
De vereniging van bedrijfscommunicatie in België.

The Belgian Public Relations Consultants Association (BPRCA)
Het Belgisch Genootschap van PR-adviseurs.

UBA
De UBA is een dienstverlenende organisatie die de belangen van Belgische adverteerders behartigt en hen een uniek kennis- en communicatieplatform biedt.

BetaGroup
Een gemeenschap van meer dan 6500 webprofessionals in België.

VVZC
Vlaamse vereniging voor zakelijke communicatie.

Bouton-2