Internationaal marktonderzoek

print

Het internationale marktonderzoek


Marktonderzoek, een essentieel instrument

Marktonderzoek is bedoeld om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het land waarnaar u wilt exporteren. Het is een waardevol instrument instrument dat, na analyse, kan bevestigen of uw exportplannen al dan niet een goed idee zijn.

U kunt het onderzoek zelf of door een specialist laten uitvoeren. De economische en commerciële attachés van de Gewesten bieden ondersteuning en u kunt ook rekenen op regionale subsidies.

Goed om weten: als uw bedrijf is gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dan kunt u uw marktonderzoek toevertrouwen aan een stagiair van het Brussels Young Exporters Program. In Wallonië is dat een student van het programma Explort. In Vlaanderen bestaat er geen soortgelijk initiatief, maar Vlaamse exportbedrijven kunnen via de HUB-KAHO een beroep doen op een student Handelswetenschappen of Handelsingenieur om hen bij de realisatie van hun marktonderzoek te helpen.

Een internationale koopovereenkomst opmaken

Veel (kleine) exportbedrijven doen nog te vaak internationaal zaken zonder een geldige koopovereenkomst, met alle risico’s van dien. Speciaal voor hen creëerden de ICC België en het Agentschap voor Buitenlandse Handel een modelcontract voor een internationale koopovereenkomst (Model International Sales Contract). De template is beschikbaar in digitale vorm. Het contract wordt in het buitenland erkend en beschermt tegen de meest voorkomende vormen van misbruik. Het bevat in het bijzonder een clausule over de BPO (Bank Payment Obligation), die volgens sommigen in de toekomst mogelijk het documentair krediet zal vervangen. U vindt hierover meer informatie op de website van de ICC Belgium.

Hoe verkrijg ik een oorsprongscertificaat?

kunt importeren. Dit certificaat, dat de niet-preferentiële oorsprong van goederen officialiseert (EG-oorsprong voor producten geëxporteerd vanuit België), bepaalt in sommige landen soms ook welk invoerregime van kracht is. Landen die dergelijke ‘identiteitskaart’ vereisen zijn voornamelijk landen in het Midden-Oosten en in de voormalige Sovjet-Unie.

De Kamers van Koophandel en Industrie leveren deze certificaten af, via hun loket of, sinds 2009, via de elektronische aanvraag Digichambers. Een enorme besparing van tijd en geld!

Welk distributiekanaal te kiezen?

Alle bedrijfsleiders die succesvol exporteren, zullen u vertellen dat ze dit grotendeels te danken hebben aan de kwaliteit van de lokale tussenpersonen die ze doorheen de jaren leerden kennen.

Grosso modo zijn er drie categorieën van verkoopnetwerken in het buitenland:

    Gecontroleerde export via een vertegenwoordiger in loondienst of een commercieel filiaal. Op die manier behoudt u de volledige controle over uw verkoopnetwerk.

    Export in onderaanneming, via een internationale handelsonderneming, een exportbeheermaatschappij of een inkoopcentrale. In dit geval heeft u minder of zelfs geen controle meer.

    Gecoördineerde export in een partnerschap met andere bedrijven. Commerciële franchising, exportgroeperingen, joint ventures, verkooplicenties en onderaanneming zijn de meest voorkomende vormen van gecoördineerde export.

Welk distributiekanaal u best kiest, hangt af van vele – commerciële, financiële, juridische,… – factoren, alsook van de kenmerken van uw doelmarkt. Aarzel niet om een deskundige om advies te vragen en leer van de ervaringen van uw collega’s!

Bouton-2